Skip links

Referenties

Ben jij ondernemer in een Overijssels familiebedrijf met minimaal 5 werknemers en wil je aan de slag met digitalisering of duurzaamheid? Of staat de volgende generatie in de startblokken om het bedrijf over te nemen? Dan is Family Next een steun in de rug!

In Family Next werken Het Landelijk Expertisecentrum Familiebedrijven(verwijst naar een andere website)Kennispoort Regio Zwolle(verwijst naar een andere website)MKB Deventer(verwijst naar een andere website) en Ondernemend Twente(verwijst naar een andere website) samen om familiebedrijven met minimaal 5 werknemers uit Overijssel verder te helpen. Ze doen dat in opdracht van Provincie Overijssel.

Het lectoraat Familiebedrijven doet onderzoek naar de inbedding van familiebedrijven in hun omgeving. Daarbij willen we met onze kennis de verbinding aanjagen tussen het regionale netwerk en familiebedrijven.

Over het onderzoek

Familiebedrijven hebben vaak sterke banden met de omgeving. Zo zijn ze bijvoorbeeld leverancier, dienstverlener, werkgever, investeerder of weldoener. Deze banden lopen niet alleen via het bedrijf maar ook via de familie. Omdat zowel de familie als het bedrijf geworteld is in de omgeving, zijn familiebedrijven hokvaster dan andere bedrijven. Hierdoor hebben ze niet alleen oog voor de ontwikkeling van het bedrijf, maar zijn ze ook extra betrokken bij de sociaal-economische ontwikkeling van de regio. Ook spelen ze vaak een actieve rol in het lokale en regionale verenigingsleven.

Er is nog weinig bekend over hoe de netwerken van familiebedrijven functioneren en wat de belangrijkste verschillen zijn met netwerken van niet-familiebedrijven. Waarschijnlijk groeien de netwerken rond familiebedrijven vooral organisch. Er is vertrouwen en wederzijds begrip doordat het netwerk gemeenschappelijke waarden deelt. De relaties zijn meestal langdurig en wederkerig, in plaats van eenmalig. Tegelijkertijd kunnen deze sterke informele netwerken ten koste gaan van de banden met partijen die meer op afstand staan. Denk bijvoorbeeld aan overheidsorganisaties, kennisinstellingen, brancheorganisaties en regionale ontwikkelingsmaatschappijen. Terwijl zij juist van strategisch belang zijn voor de aanvoer van nieuwe kennis, contacten en middelen voor het familiebedrijf.

Aanpak

Een belangrijke vraag is of familiebedrijven de bestaande informele (en organisch gegroeide) netwerken voldoende benutten. Daarnaast belichten we de andere kant van de medaille, namelijk: hoe kunnen familiebedrijven meer profiteren van de kennis, middelen en capaciteit bij kennisinstellingen, brancheorganisaties, overheden en andere organisaties? Ook willen we de (beleids)aandacht bij deze organisaties voor familiebedrijven vergroten. Bijvoorbeeld door maatschappelijke uitdagingen zoals digitalisering en duurzaamheid te verbinden met specifieke uitdagingen voor het familiebedrijf zoals opvolging en (bij)scholing.

Samenwerking

Op dit thema werken we samen met familiebedrijven in Oost-Nederland, provinciale en lokale overheden, regionale ontwikkelingsmaatschappijen, kennisinstellingen en andere organisaties die zich op de regionale economie richten. Lopende projecten en activiteiten op dit thema zijn onze jaarlijkse bijdrage aan de Regio Zwolle Monitor, ons project over het Europese mkb-beleid en analyses over de rol van familiebedrijven in de regionale economie.

De Startversneller

helpt ondernemers bij een succesvolle start van hun eigen bedrijf. Voorwaarde is dat je bedrijf is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (max. 5 jaar) en gevestigd is in de provincie Overijssel of Gelderland. De coaching is specifiek gericht op het ontwikkelen van ondernemersvaardigheden. Ondernemers komen in aanmerking voor een vouchers van € 1.000,- om te besteden aan coaching en aanvullend € 1.000,-  voor een vakgerichte opleiding. Ik ben als FL Company Coach verbonden aan De Startversneller.

Als starter

kan het je enorm helpen om gebruik te maken van netwerken waar nieuwe opdrachten uit komen. Helemaal in het begin bij het starten pak je alles aan om maar voldoende werk binnen te halen. Je ontwikkeld je vaardigheden en wordt steeds beter zodat je echt meerwaarde bied voor de klant. Doen waar je zelf plezier aan hebt en de klant ook nog eens mee helpt. Elk jaar ontwikkel je je en vind je het steeds belangrijker om een focus vast te houden.

Waar kan ik je mee helpen:

  • Het in verbinding brengen met netwerken of contacten en welke netwerken zijn interessant.
  • Hoe presenteer je je zelf, hoe ben je vindbaar. Moet je het hebben van mondreclame of wil je juist een groter bereik door goed online zichtbaar te zijn.
  • Waar ben je goed in, waar ligt je focus op.
  • Wat is je verdienmodel/ businessmodel, plan je dit ook op lange termijn of hop je van opdracht naar opdracht.